Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie II i oddziale przedszkolnym w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Radomsku. W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tych oddziałów. Osoby realizujące innowację: Katarzyna Wieczorek (koordynator innowacji) – klasa II, Patrycja Motyka – oddział przedszkolny. Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od października 2023r. do maja 2024r. Zajęcia objęte innowacją w klasie II to zajęcia edukacji wczesnoszkolnej, a w oddziale przedszkolnym to zajęcia edukacyjne.
Nowatorstwo tej innowacji polega na wprowadzeniu uczniów w świat wartości, promowanie kultury w szerokim zakresie oraz budowanie relacji społecznych, szacunku dla innych osób poprzez działania interdyscyplinarne przy wykorzystaniu różnych technik pracy twórczej. Innowacja wykorzystuje twórczy potencjał dzieci, wdraża podczas procesu edukacyjnego różnorodne, nowatorskie metody pracy, które nastawione są na wszechstronny rozwój uczniów oraz buduje poczucie własnej wartości poprzez funkcję kreatora pomysłów.
Krótki opis innowacji:
Projekt wraz z zagadnieniami powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (pkt. 1, 2, 4, 8).
(pkt. 1 – kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy; pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny; pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego; pkt. 8 – wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.)
Projekt składa się z czerech modułów:
Moduł I- „W krainie muz”
Moduł II- „Tu jest moje miejsce”
Moduł III- „Kocham, lubię, szanuję”
Moduł IV- „Kultury świata”
Z każdego modułu należy wykonać po 5 wybranych zadań – łącznie 20. Zadania może wykonywać jedna klasa lub cała grupa wiekowa. Nauczycielki same decydują o podziale zadań i terminie ich realizacji. Tematy będą realizowane w ramach edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć edukacyjnych, zgodnie z bieżącymi potrzebami grupy i klasy. Każdy nauczyciel wybiera metody i formy realizacji zajęć zgodnie ze swoim pomysłem na realizację podstawy programowej oraz planu pracy. Nie wyklucza się realizacji zadań w formie projektów lub zadań domowych, jeśli umożliwi to realizację zadania zgodnie z pomysłem nauczyciela. Nauczycielki będą zamieszczały informację na temat zadań wynikających z realizacji projektu na stronie swojej placówki. Po zakończeniu projektu koordynator wysyła sprawozdanie do organizatora co jest warunkiem otrzymania certyfikatów.
Spodziewane efekty innowacji:
– wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej, kulturowej i regionalnej;
– wzmocnienie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką;
– kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych oraz wzmocnienie poczucia własnej godności;
– przestrzeganie norm i zasad życia społecznego, podniesienie poziomu kultury osobistej;
– podniesienie jakości pracy placówki oraz poszerzenie działań dydaktycznych i wychowawczych.